آموزش قفسه بندی و چیدمان انبار(فروشگاهی ،دارویی ،مواد غذایی،صنعتی،منزل)

مهمترین علت نیاز به قفسه بندی انبارر و چیدمان انبار،راحتی و دسترسی سریع و همچنین دادن نظم و ترتیب مناسب به انبار می باشد.
در زیر به مهمترین قفسه بندی هایی که وجود دارد اشاره می کنم.

قفسه بندی فروشگاهی

قفسه بندی انباردارویی

قفسه بندی انبارصنعتی

قفسه بندی انبارموادغذایی

قفسه بندی انبارقطعات

قفسه بندی انبار کالا

قفسه بندی مغازه

قفسه بندی داروخانه

چیدمان انباری خانه و…

هرکدام از این قفسه بندی ها و چیدمان های ذکر شده نیازمندآموزش های خاص خود می باشد.که شما می توانید با شرکت در دوره ها و نیز دریافت محصولات ما این آموزش های تخصصی را ویزه انبار خود دریافت کنید.

 

در این مقاله تلاش می کنم تا اصول چیدمان انبار،انواع چیدمان انبار ،قفسه بندی انبارو اصول آن مطالبی را با شما عزیزان به اشتراک بگذارم.
انبارها به دلیل حجم وسیعی از کالاهایی که درانبار قرار دارد می تواند مشکلات عمده ای را برای انبارداران عزیز ایجاد کنداما ،استقرار منظم قفسه ها در انبار و شماره گذاری قفسه ها، چیدمان منظم قطعات در سبد، فایل و قراگیری در قفسه، استفاده مطلوب از فضای انبارها را امکان پذیر می کند.

تبلیغات انبار

اصول قفسه بندی انبار (چیدمان انبار)

-کالا باید بر حسب میزان مصرف(پرمصرف،کم مصرف) و وزن(کالاهای سبک،کالاهای سنگین) مشخص شود.مثلا کالاهای پر مصرف در نزدیکی درب و نزدیک محل بارگیری و همچنین کالاهای سبک در طبقات پایین قفسه و کالاهای سنگین در طبقات بالای آن قرار گیرد.

-کالاهای فاسد شدنی از کالا های غیر فاسد شدنی جدا شود.

-کالاهای خطرناک از قبیل کالاهایی که در معرض انفجار یا آتش سوزی هستند باید در مکان هایی استقرار پیدا کنند که دارای تجهیزات آتش نشانی و کمک های اولیه دیگر باشد.

-نوع چیدمان وقفسه بندی باید طوری باشد که امکان سقوط اجناس وجود نداشته باشد.

اصل تشابه درانبار:به این ترتیب که کالاهایی که از نظر کارایی ،وزن،میزان استفاده و… مشابه هم هستند را در قفسه بندی هایی نزدیک به یکدیگر قراردهیم.تا هنگام جستجو با مشکل مواجه نشویم.

تهیه نقشه چیدمان:
شما می توانید با ترسیم نقشه قفسه بندی انبار و چیدمان آن به راحتی به محل مورد نظر خود دسترسی داشته باشید.

-خط کشی مناسب : محل قرار گرفتن دقیق قفسه ها خط کشی شود تا هنگام جابجایی قفسه مشکلی ایجاد نشود و قفسه دوباره به محل اولیه خود برگردانده شود.

-از ارتفاع انبار به بهترین صورت استفاده شود.به صورتی که امکان سقوط کالا و آسیب به کالا وجود نداشته باشد.

-امکان نظافت انبار وجود داشته باشد(قفسه بندی و چیدمان با ارتفاع حداقل 5 سانتی از سطح زمین قرار گیرند.

-فاصله راهروها و ورود خروج کالا باید متناسب باکالا مشخص شود.

 

انواع چیدمان انبار

به روش هایی که جهت چینش(انبارش)کالا در انبارو نگهداری آنها در انبار صورت میگیرد گفته می شود.چیدمان انبار امروزه به یک استراتژی تبدیل شده زیرا نوع چینش نشان از حرفه ای و برتری داشتن آن سازمان یا شرکت می دهد.
چینش مناسب اقلام در انبارها با توجه به پیشرفت تکنولوژی زمینه های وسیعی به خود گرفته،در زیر به پرکاربردترین چیدمان ها اشاره می کنیم

-چیدمان های ثابت

– چیدمان های فرایندی

– چیدمان های تولیدی

– چیدمان های خدماتی

– چیدمان های اداری

– چیدمان های فروشگاهی

– چیدمان انباری

هریک از از چیدمان ها بر اساس نوع انبار، ابعاد و اندازه، نوع کالا، نوع مصرف، سهولت در ترددو… می تواند تغیراتی را به خود بگیرد.

 

تبلیغات انبار

 

 

 

 

نویسنده:حسین شیردل

 

سایت:www.rahmand