نکات طلایی در استخدام منشی مطب پزشک-آموزش منشی گری

استخدام منشی مطب خوب و حرفه ای امروزه یکی مهم‌ترین دغدغه پزشکان به شمار می آید.
در بسیاری از مطب های  پزشکان منشیانی فعالیت می کنند که واقعاً بدون هیچ آموزشی مشغول به فعالیت می باشند و در بسیاری از وقایع شاهد رفتار نامناسبی از آنها بوده ایم، از بی توجهی گرفته تا انتظار‌های طولانی.

 

منشی پزشک حکم ویترین مطب را دارد و تاثیری که منشی مطب در ایجاد ذهنیت مثبت در مراجعان می گذارد حتی پزشک توانایی ایجاد این حس مثبت را ندارد.


اگر در استخدام منشی مطب خود حرفه ای رفتار کنید، منشی مطب می تواند درآمد چشمگیری نصیب مطب ما کند، چرا که منشی پزشک نقش یک اهرم قدرتمند را در افزایش بیماران جدید و حتی وفادار سازی بیماران گذشته و بهبود اوضاع مطب شما دارد.
به موضوع استخدام منشی مطب به عنوان یکی از حیاتی‌ترین موضوعات ممکن در مطب خود نگاه کنید. اگر انرژی و دقت کافی را در استخدام منشی خود به کار نبرید مطمئن باشید بسیار سریع مشکلات و کاهش درآمد به سراغ شما می آید و چندین برابر زمان، انرژی و درامد ما را از بین خواهد برد.

آیا دوست دارید که منشی شما با مراجعان رفتار حرفه ای را داشته باشد؟
آیا دوست دارید به واسطه منشی خود بتوانید مشتریان خود را چندین برابر کنید؟
آیا دوست دارید درصد قابل توجهی از تماس های تلفنی شما به ویزیت حضوری منجر شود؟
آیا دوست دارید منشی شما حس خوبی را به شما و مراجعان بدهد؟

 

اگر به دنبال یافتن این پاسخ ها هستید پیشنهاد می کنم این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید.

استخدام منشی مطب

آموزش و استخدام منشی مطب پزشک

نکاتی که باید در آگهی استخدام منشی مطب پزشک رعایت شود:

1) حتماً از طراحی آگهی خود از یک طراح گرافیک خوب و حرفه ای کمک بگیرید و اصل جذابیت و تنوع نسبت به دیگر آگهی ها را رعایت کنید.

2) وظایفی و مسئولیت هایی که شما به عنوان مدیر و یا پزشک از منشی خود دارید را به روشنی بیان کنید.

3) اگر اطلاعات شخصی منشی از قبیل سن، تحصیلات، محل زندگی، جنسیت برای شما اهمیت دارد، حتماً در آگهی بیان کنید.

4) آدرس و مشخصات مطب خود را بیان کنید.

5) حدود حقوق پیشنهادی خود به همراه سایر مزایا را در آگهی بیان کنید.

6) به جای قراردادن شماره تماس و تماس های بسیاری که ممکن است چیزی جز مزاحمت عاید ما نشود حتماً ایمیل خود را بنویسید و درخواست کنید که رزومه خود را به ایمیل شما ارسال کنند و شما می توانید به راحتی گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

7) خود را بهترین معرفی کنید تا بهترین ها نصیبتان شود! یعنی اینکه مطب خودتان را به عنوان یک مطب حرفه ای و مهم در آگهی بیان کنید تا افراد حرفه ای رزومه خود را برایتان ارسال کنند نه همه!

 

به جای لغت منشی( secretery) چه بگوییم؟

بهتر است از لفظ مدیر مطب یا مدیر برنامه ریزی برای منشی مطب خود استفاده کنیم. به دلیل اینکه هم پرستیژ کاری منشی را بالا خواهد برد و هم نوع وظایف و مسئولیت های منشی با توجه به مشخص کردن عنوان «مدیر» و «برنامه ریز» متفاوت خواهد بود.

 

10 نکته در مورد استخدام منشی مطب پزشک:منشی پزشک/منشی مطب

 

1_ ابتدا مهارت های ارتباطی او را بررسی کنید.

بسیاری از پزشکان برای استخدام منشی مطب ابتدای کار به دنبال سابقه و اینکه چه مهارت هایی را از قبیل کار با کامپیوتر و نرم افزار های مرتبط مانند اکسل دارند را مورد بررسی قرار می‌دهند درحالی‌که پیشنهاد و توصیه ما به شما این است که ابتدا و هدف اصلی شما بررسی و تجزیه و تحلیل مهارت های ارتباطی منشیان  باشد.
مهارت هایی از قبیل فن بیان، زبان بدن، لحن صدا، مهارت های سخنرانی و مذاکره و مهارت های تلفنی را در استخدام منشی مطب خود حتما مورد توجه قرار دهید.

پشنهاد می کنم مقاله خصوصیات منشی موفق را مطالعه بفرمایید.

2_ شخصیت شناسی بلد باشید!

ممکن است یک منشی از مهارت های ارتباطی و فنی قوی ای برخوردار باشد اما تیپ شخصیتی مناسبی برای شغل مدیرمطب (منشی) نداشته باشد، مثلاً به جای اینکه فردی برون گرا باشد، فردی با شخصیت درون گرایی است و این لطمه بزرگی به آینده کاری ما خواهد زد.
حتماً در استخدام منشی مطب خود تست های شخصیت شناسی بگیرید یا اینکه با سوالاتی پیرامون شناخت شخصیت شناسی نوع شخصیت او را پیدا کنید.

پیشنهاد می کنم حتماً مقاله شناخت تیپ شخصیتی مناسب برای منشی را مطالعه کنید.

3_منشی مطب بهتر است خانم باشد.

امروزه بدون توجه به سایر مسائل عرف جامعه، انتخاب منشی خانم می باشد و اگر منشی مطب آقا انتخاب شود حتماً مراجعان شما کاهش چشمگیری خواهند داشت.
خانم ها به دلیل اینکه با این شغل به راحتی هماهنگ می شوند و با روحیات خانم ها تناسب بیشتری دارد، برای تصدی این شغل گزینه ایده عالی محسوب می شوند.
خانم ها با توجه به برقراری مهارت های ارتباطی صمیمانه، راحتی برخورد با مراجعان مخوصا بانوان، ریزبینی و قدرت انجام چندین کار همزمان باهم انتخاب مناسبی برای مطب ها خواهند بود.

4: مهارت های فنی را ارزیابی قرار دهید.

حتماً دراستخدام منشی خود مهارت های کامپیوتری از قبیل (icdl، اکسل، ورد، اینترنت)، وب‌سایت و شبکه های اجتماعی را مورد آزمون قراردهید.
مطب ها امروزه حتماً باید به سراغ شبکه های اجتمائی بروند به دلیل اینکه بخش بزرگی از جامعه هدف ما در این شبکه ها مخصوصاً اینستاگرام  مشغول به فعالیت هستند،  پس ما هم باید در کنار آن‌ها باشیم و پزشکان به دلیل عدم زمان کافی برای فعالیت در این زمینه می توانند مدیریت شبکه های اجتماعی خود نظیر اینستاگرام را به منشیان خود منتقل کنند.

5: اهمیت ظاهر و پوشش

دقت بفرمایید که منشی حکم ویترین مطب شما را دارد در نتیجه حتماً باید از ظاهرو پوشش فوق العاده ای برخوردار باشد. منشیان را می تواند در جلسه مصاحبه میتوان به نوع پوشش آنها پی برد اما همیشه نکات و ملاک های مورد نظر خود را در خصوص ظاهر و پوشش، رنگ بندی، نحوه آرایش، زیور آلات و حتی کفش با منشیان در میان بگذارید.

6: از یک مشاور و همکار برای استخدام منشی پزشک راهنمایی بگیرید!

بسیاری از نکاتی که ممکن است در هنگام مصاحبه و استخدام از نظر ما پنهان بماند را با استفاده از مشاور و دوست یا همکار آگاه و توانمند برطرف کنید. ممکن است مسائلی را ما با آن‌ها یادمان برود یا ممکن است در بحث مهارت ها نتوانسته باشید ارزیابی دقیق داشته باشیم.

7: حتماً در استخدام منشی مطب سوابق و گذشته منشی خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

ممکن است منشی ای که ما قصد استخدام آن راداریم در کار قبلی خود مشکلاتی را ایجاد کرده باشد و یا هر موردی که باعث شده از کار قبلی خود استعفا یا اخراج شود. حتماً سوابق و اطلاعات کار قبلی او را دریافت و با مجموعه ای که قبلاً مشغول به فعالیت بود تماسی داشته باشیم. و اطلاعاتی راجع به فرد مورد نظر خود بدست بیاوریم.

8: اشتیاق و انگیزه را مورد ارزیابی قرار دهید.

مثلاً می توانید دلیل انتخاب و علاقه او را به این شغل جویا شویم، یا ملاک و هدفش برای فعالیت در زمینه منشیگری را بپرسیم، خلاصه ببینید که این شخص آیا برای بدست آوردن این شغل حاضراست از چه علایق خود بگذرد.

9: در مورد قوانین و مقررات و به طور کلی آیین‌نامه انضباطی مطب خود با او صحبت کنید.

مثلاً تشویق ها، تنبیه، ساعات کاری، مشکلاتی که در جریان فعالیت ممکن است به وجود بیاید و … با او صحبت کنید.

10: آموزش ببیند تا بروز باشند!

هر چقدر که منشی مطبی که انتخاب کرده اید عالی و فوق‌العاده باشد حتماً برای ایده عال بودن و بروز شدن باید آموزش ببیند و بهترین راه برای ارتقای مهارت های منشی خود شرکت در دوره VIP آموزش منشی گری است.

دوره منشی گری-حسین شیردل

 

نمونه ای از رفتار غیر حرفه ای یک منشی را در ویدئوی زیر مشاهده بفرمایید.

 

منبع : www.rahmand.com